Scenariusz zajęć zintegrowanych w klasie pierwszej. Ukazuje wykorzystanie w pracy z uczniami w młodszym wieku szkolnym metod aktywizujących (metody integracyjne, burza mózgów, metoda graffiti, metody ewaluacyjne, symulacja, dywanik pomysłów, techniki dramowe, czytanie według "pięciu kroków", szybkie czytanie). Do scenariusza dołączono krótki opis i cel zastosowanych na zajęciach metod aktywizujących. Temat: Dbamy o swoje zdrowie - wykorzystanie metod aktywizujących w pracy z uczniami Autor: Katarzyna Pakulska Temat ośrodka: Nasze zdrowie zalezy od nas Temat dnia: Dbamy o swoje zdrowie Zapis w dzienniku: Wypowiedzi dzieci na temat: W jaki sposób nalezy dbać o swoje zdrowie? - uporządkowanie wiadomości dzieci. Zabawa w tropiciela witamin. Poszukiwanie źródeł witamin w produktach spożywczych. Doskonalenie czytania ze zrozumieniem na podstawie tekstu „Witaminowe abecadło”. Rozpoznawanie i nazywanie gier i zabaw ruchowych – ich znaczenie dla zdrowia. Utrwalenie pojęcia czasownik. Rytmizacja tekstów i improwizacja ruchowa piosenki „Ruch, ruch, ruch”. Porównywanie różnicowe: o tyle więcej, o tyle mniej, o ile więcej, o ile mniej. Projektowanie medalu dla sportowca.
Cele ogólne: - uświadomienie dzieciom, w jaki sposób same mogą dbać o zdrowie, uporządkowanie wiadomości dotyczących zdrowia; - doskonalenie umiejętności porównywania różnicowego; - rozwijanie twórczego myślenia, wyobraźni, kreatywności.
Cele szczegółowe:
Uczeń:
- czyta ze zrozumieniem
- rozumienie znaczenie gier i zabaw ruchowych dla zdrowia
- symuluje czynności związane z ruchem
- uświadamia sobie, że owoce, warzywa i nabiał to źródła witamin i należy je spożywać
- wie, że należy dbać o higienę i estetyczny wygląd
- próbuje uświadomić sobie, na ile dba o swoje zdrowie – dokonuje samooceny
- zna pojęcie czasownik
- dokonuje porównywania różnicowego
- aktywnie uczestniczy w ilustracji ruchowej piosenek - rytmizuje i tworzy melodię do tekstów
Metody: słowna, oglądowa, praktycznego działania; aktywizujące: metody integracyjne, burza mózgów (giełda pomysłów, fabryka pomysłów), graffiti, dywanik pomysłów, elementy dramy, elementy metody czytania według „5 kroków” i metody szybkiego czytania; organizowania i rozwijania działalności muzycznej uczniów (rytmizacja i tworzenie melodii tekstów).
Formy: - indywidualna, zbiorowa, grupowa zróżnicowana.
Środki dydaktyczne: - nagranie piosenki „Ruch, ruch, ruch” – wyk „Fasolki” (muz. Krzysztof Marzec, sł. Ewa Chotomska), magnetofon, 4 kartki z ilustracjami produktów zawierających witaminy A, B, C, D i fragmentami wiersza „Witaminowe abecadło” St. Karaszewskiego, na drugiej stronie kartki przyklejona wielka litera A, B, C lub D; teksty o witaminach do pracy indywidualnej, ilustracje przedstawiające różne zabawy ruchowe, cenki sklepowe, arkusz do samooceny, podręcznik „Wesoła szkoła” – s. 66 – 67.
Przebieg zajęć:
1. Zabawy integracyjne: Iskierka, powitanie w kole: „Witam te dzieci, które…”
2. Burza mózgów - tworzenie listy skojarzeń do hasła zdrowie. Wypisanie tych skojarzeń na tablicy. - Z czym kojarzy wam się wyraz zdrowie?
3. Wspólne rozwiązywanie problemu: Co musimy robić, aby dbać o swoje zdrowie? (dywanik pomysłów).
Dzieci wysuwają pomysły, nauczyciel zapisuje na tablicy, np.:
- prawidłowo się odżywiać;
- zachować bezpieczeństwo na drodze;
- codziennie się gimnastykować;
- bezpiecznie korzystać z urządzeń elektrycznych;
- dbać o higienę psychiczną;
- dbać o czystość itp. Nauczyciel rozdaje uczniom po dwie cenki sklepowe (każda to jeden punkt) i prosi o umieszczenie ich przy tych propozycjach, które ich zdaniem są najbardziej słuszne.
4. Improwizacja ruchowa do piosenki pt. „Ruch, ruch, ruch”.
5. Sprawdzenie wiadomości – zabawa „Jaka to witamina?” – identyfikacja czterech witamin – elementy metody szybkiego czytania, metody czytania wg „pięciu kroków”.
a) Każde dziecko otrzymuje kartkę z informacją dotyczącą jednej z witamin – A, B, C lub D (bez podania nazwy witaminy).
b) Po przeczytaniu tekstu z kartki, na podstawie informacji zawartych w wierszu „Witaminowe abecadło” indywidualnie określa, którą witaminę będzie reprezentować. (Zadanie polega na jak najszybszym przeczytaniu ze zrozumieniem tekstu z kartki i wiersza „Witaminowe abecadło” w celu znalezienia odpowiedzi na pytanie „Jaka to witamina”?)
c) Po wyszukaniu informacji każdy uczeń ustawia się przy kartoniku z literą A, B, C lub D (ułożonych na wykładzinie) w zależności od tego, którą, według siebie, reprezentuje witaminę – podział na 4 grupy. (Na jednej stronie kartki przyklejone są litery A, B, C i D. Druga strona zawiera właściwy fragment wiersza „Witaminowe abecadło” zilustrowany produktami zawierającymi daną witaminę.)
d) Sprawdzenie poprawności ustawienia poprzez odwrócenie kartki na drugą stronę i odczytanie przez wybrane w grupie dziecko informacji z kartki.
6. Etiudki pantomimiczne – poszczególne grupy pokazują ruchem, gestem i mimiką wskazaną przez nauczyciela grę ruchową, pozostali uczniowie rozpoznają, jaki to rodzaj sportu.
A. Gra w dwa ognie
B. Gra w piłkę nożną
C. Gra w koszykówkę
D. Hokej na lodzie.
7. Rytmizacja tekstów.
W zdrowym ciele zdrowy duch.
Ręce w górę, potem w bok. Krok do przodu, potem skok. Jedz owoce i jarzyny, bo w nich same witaminy. Żeby nie chorować, trzeba swoje ciało codziennie pielęgnować.
a) układanie rytmu i melodii do tekstu.
8. Improwizacja ruchowa do słów piosenki „Słonko lśni”.
9. Ćwiczenia w porównywaniu różnicowym – o ile więcej, o ile mniej.
Zadaniem uczniów jest narysowanie na karteczce ulubionego owocu. Zsumowanie narysowanych przez dzieci owoców w tabeli. - Ile osób wybrało jabłko, gruszkę? Itd. - O ile osób więcej wybrało jabłko niż gruszkę? Itp.
10. Metoda graffiti – dokańczanie zdań
Dobrze być zdrowym, ponieważ...(ewentualne propozycje dzieci: możemy cieszyć się życiem; osiągać cele, które sprawiają nam radość i przyjemność; można wykonywać interesującą pracę itp.)
11. Podsumowanie: - Kto czuwa nad zdrowiem dzieci? (rodzice, lekarz, pielęgniarka, stomatolog) - Jak nazywa się lekarz, który leczy dzieci? - Jak nazywa się lekarz, którzy leczy zęby? - Kto bada wzrok? - Kto bada słuch?
Ewaluacja Moja dbałość o zdrowie – samoocena dzieci w skali 0 – 10 (na tablicy narysowana oś liczbowa z zaznaczonymi liczbami od 0 do 10). - Oceńcie teraz sami w skali od 0 do 10 dbałość o własne zdrowie.
Opracowała i przeprowadziła: Katarzyna Pakulska
Teksty do pracy indywidualnej wykorzystane na zajęciach:
Witamina A
Znajduję się w marchewce, pomidorze, Spotkać mnie można w maśle i mleku. Mam wpływ na zdrowie oczu. Dzięki mnie macie zdrowe kości i włosy. Witamina B Dzięki mnie jesteście zwinni i żwawi. Występuję w drożdżach. Jesz mnie w ziarnach i orzeszkach. Spotkasz mnie w serach i jajkach. Znajduję się w bananach. Gdy mnie zabraknie, możesz mieć anemię. Witamina C Dzięki mnie się nie przeziębiasz. Mam wpływ na lepsze gojenie ran. Występuję w porzeczkach i cytrynie. Jesz mnie w owocach i jarzynach. Witamina D Znajduję się w mleku i jajkach. Spotkasz mnie w rybach. Zapobiegam krzywicy. Dzięki mnie lepiej rosną zęby i kości.
Opis wykorzystanych metod aktywizujących: Metody integracyjne – to propozycje pracy z dzieckiem traktowanym jako podmiot i indywidualność. Metody te relaksują i odprężają. Zastosowanie tej metody miało na celu wprowadzić dobry nastrój i życzliwą atmosferę, zagwarantowanie poczucia tożsamości z grupą, naukę efektywnej komunikacji.
Wprowadzono zabawę: Iskierka i Powitanie w kole.
Burza mózgów (metoda tworzenia i definiowania pojęć) – zwana też pod nazwami: „fabryka pomysłów”, „giełda pomysłów” oraz „sesja odroczonego wartościowania”. Opracowana przez amerykańskiego naukowca Alexa Osborna. Istota metody polega na podawaniu różnych rozwiązań, które niesie wyobraźnia i chwilowy błysk natchnienia.
Cele zastosowania:
Jest to metoda twórczego rozwiązywania problemów. Rozwija sprawność umysłową, kreatywność, przełamuje opory przed przedstawieniem własnych pomysłów, pobudza wyobraźnię.
Tą metodą uzyskano:
skojarzenie ze słowem zdrowie.
Metoda graffiti – metoda, dzięki której można wytworzyć i wzmocnić dobry klimat w grupie oraz kształcić u dzieci twórcze myślenie. To zabawa w niedokończone zdania. Jest to dobry sposób na dzielenie się z innymi swoimi pomysłami, na dostrzeganie różnych aspektów zawartych w jednym temacie, a także przyjmowanie przez dzieci do wiadomości nowych pomysłów.
Tą metodą pracowano nad tematem
Dlaczego dobrze być zdrowym? Uczy skutecznego porozumiewania się w różnych sytuacjach, prezentacji własnego punktu widzenia, przygotowania do publicznych wystąpień, a także rozwijania sprawności umysłowych i osobistych zainteresowań.
Metody ewaluacyjne Ewaluacja to sposób działania, za pomocą którego opisujemy rezultaty, wyniki końcowe zaistniałych faktów zarówno z pozytywnej, jak i negatywnej strony. Zajęcie zakończono ewaluacją. Ewaluacja polegała na samoocenie przez dzieci ich dbałości o zdrowie.
Symulacja to naśladowanie, udawanie rzeczywistości. Ćwiczenie najbardziej efektownych zachowań w bezpiecznych warunkach. To trening umiejętności i sprawności, który jest zasadniczym mechanizmem osiągania wysokiej sprawności w działaniu. Jest to m. in. metoda, która uczy stosowania zdobytej wiedzy w praktyce. Metodą symulacji pracowano: pokazując ruchem, gestami gry i zabawy ruchowe.
Dywanik pomysłów - metoda twórczego rozwiązywania problemów. Celem tej metody jest poszukiwanie i wybór najlepszego rozwiązania. Jest to metoda poszukiwania, porządkowania i wykorzystania informacji z różnych źródeł oraz efektywnego posługiwania się technologią informacyjną. Tą metodą pracowano nad tematem: W jaki sposób możemy dbać o swoje zdrowe?
Techniki dramowe Cele: wszechstronny rozwój osobowości, ekspresji, wrażliwości i uczuciowości; Integracja zespołu klasowego; przygotowanie do aktywnego uczestnictwa w kulturze. Improwizacja – „wchodzenie w rolę” na podstawie opowiadania lub utworu literackiego. Jest to praca bez nastawienia na efekty artystyczne. Ćwiczenia pantomimiczne (etiudy) – polegają na przedstawieniu ciałem, gestem i mimiką określonego problemu lub tematu. Sprzyjają rozwijaniu plastyki ciała, koncentracji i fantazji. Wykorzystałam:
improwizację ruchową do piosenki, pantomimę – grupy prezentowały różne gry i zabawy ruchowe.
Czytanie wg „5 kroków” Cel: czytanie ze zrozumieniem. 1. Pobieżne przejrzenie tekstu. 2. Postawienie pytań do tekstu czego mogę dowiedzieć się z tekstu; na jakie pytania znajdę w nim odpowiedź; 3. Dokładne czytanie przypomnij sobie pytania i cel czytania. 4. Streszczenie poszczególnych części tekstu po każdym fragmencie zatrzymaj się i zastanów, co przeczytałeś i czy dany tekst rozumiesz. Streść dany fragment w kilku słowach. 5. Powtórzenie treści lub przeczytanie całego tekstu. Na zakończenie jeszcze raz powtórz najważniejsze informacje zawarte w tekście. Weź pod uwagę pytania i odpowiedzi na te pytania, które znalazłeś w czasie lektury. Tę fazę można wykonać w pamięci lub robiąc krótkie notatki.
Szybkie czytanie Metoda poszukiwania, porządkowania i wykorzystywania informacji z różnych źródeł.
Skuteczne czytania jest warunkiem skutecznego uczenia się. Szybkie czytanie tekstu w poszukiwaniu określonych informacji jest bardzo ważną umiejętnością. Czytanie tekstu „od dechy do dechy” nie jest atrakcyjne. Ćwiczenie polega na jak najszybszym przeczytaniu tekstu w celu znalezienia określonych informacji. Dzięki temu uczniowie wypracowują strategie szybkiego czytania i rozwijają motywację do pracy z tekstem. Światowa Organizacja Zdrowia przyjęła następującą definicje zdrowia: Zdrowie to nie tylko nieobecność choroby i niedołęstwa, ale stan dobrego fizycznego, psychicznego i społecznego samopoczucia.
|